سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی به عنوان یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی در دنیا شناخته شده است. این سبک که از کشورهای شمال اروپا، به خصوص اسکاندیناوی الهام گرفته شده است، با استفاده از رنگ‌های جذاب، نورپردازی مناسب و طراحی ساده و شیک، فضاهای داخلی را دوست داشتنی و آرامش‌بخش می‌کند. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های سبک دکوراسیون اسکاندیناوی و نحوه‌ی اجرای آن در طراحی داخلی فضاها خواهیم پرداخت.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تجلی از سادگی سبک زندگی ساده مردم شمال اروپا است. در طراحی اسکاندیناوی، مبلمان استفاده شده مانند یک اثر هنری نستا ساده هستند. از جمله ویژگی‌های سبک دکوراسیون اسکاندیناوی، می‌توان به پالت تمام رنگی سفید و ترکیب عناصری مانند چوب، پلاستیک‌های روشن و استیل، کفپوش‌های قطعه‌ای، نورپردازی طبیعی و استفاده از لوازم جانبی کمتر اشاره کرد.

سبک اسکاندیناوی بسیار به سبک مینیمال نزدیک است و در واقع می‌توان گفت که سبک مینیمال بیشتر ویژگی‌های خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن وام می‌گیرد.

تفاوت‌های سبک مینیمال و سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

علت این که ما این دو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم به دلیل هم خانواده بودن این دو در زمینه‌هایی است که در پیاده سازی دو سبک را بسیار به هم شبیه می‌سازد. از سوی دیگر تفاوت‌های نیز بین آن دو پدید می‌آید که فرق بین این دو سبک را نمایان می‌کند. ابتدا رنگ. در بخش رنگ و استفاده از آن در خانه های مینیمال راحتی و گرمای محیط را فدای اصول سبک خویش می‌کنند و هیچ چیزی مانع از پیاده سازی المان‌هایشان در طراحی سبک مینیمال نخواهد شد.

در عوض دکوراسیون اسکاندیناوی تمرکز خود را روی راحتی و دل‌نشینی محیط قرار داده است. یکی از دلایل این موضوع نیز شرایط اقلیمی کشورهایی است که این سبک از آنجا شکل گرفته است. مثلاً به دلیل برودت و سرمایه طولانی در این کشورها ( منظور کشورهای حوزه اسکاندیناوی ) بیشتر سعی بر این است که محیط داخلی خانه گرما بخش افراد و علیه کننده بر سرمای طولانی مدت بیرونی باشد. به همین دلیل است که تنها بر خلاف مینیمالیست‌ها در به‌کارگیری رنگ‌های متنوع دستشان باز بوده و برای خود و خانه محدودیتی قائل نمی‌شوند.

در بخش رنگ، مورد دیگری که می‌شود در تفاوت این دو سبک بیان کرد استفاده از مبلمان و دکوراتیوهای رنگارنگ است که در مینیمال‌ها دیده نمی‌شود. در مینیمالیست ها سردی و بی‌روح بودن محیط توی ذوق می‌زند اما گرما و راحتی دکوراسیون در سبک اسکاندیناوی نقطه مقابل این موضوع است.

بیشتر بخوانید : سبک دموراسیون صنعتی

در سبک اسکاندیناوی برای طراحی هر بخش الگوهایی را مطرح خواهیم کرد و در مورد آن‌ها توضیحاتی برای شما ارائه می‌شود. هر چند در مینیمال نیز به‌کارگیری رنگ آزاد و مورد مقبول است، اما اندازه و حدود تعیین شده تفاوت آن را با دکوراسیون اسکاندیناوی رقم می‌زند.

در بخش دیگر مقایسه این دو سبک دکوراسیون، شخصی که از یک محیط مینیمال وارد یک دکور به سبک اسکاندیناوی می‌شود احساس آرامش بیشتری می‌کند و سریع‌تر با آن خو می‌گیرد. عکس این مطلب نیز صادق است، جدا شدن از اسکاندیناوی و ورود به مینیمال کمی شخص را معذب می‌سازد. از این رو وی برای تطابق با شرایط مدتی زمان نیاز خواهد داشت. لطافت در سبک دکوراسیون و مینیمال را می‌توان مانند نرمی بین دو پارچه که یکی از آن‌ها مخمل درشت بافت و دیگری ساتن است تشبیه کرد، در پارچه ساتن شما دست خود را از هر سمت روی پارچه بکشید لطافت و سُر بودن را حس می‌کنید، اما در مخمل اگر در راه پارچه دست را حرکت بدید نرم و لطیف بوده و اگر مخالف راه پارچه یا خواب پارچه دستتان را بکشید با کمی ناهمواری و ناصافی مواجه می‌شوید. این مثال دقیقاً فرق لطافت محیطی در اسکاندیناوی و مینیمال است. اسکاندیناوی همیشه شما را در آغوش گرم و آرامش بخش خود می‌کشد، اما مینیمال ممکن است زیبایی منحصر به فردی برایتان رقم زده باشد، اما در آرامش بخش بودن و لطافت در محیط یک سر و گردن از سبک دیگر پایین‌تر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی به عنوان یک سبک دکوراسیون شیک، ساده و آرامش‌بخش، در دنیای دکوراسیون داخلی بسیار پرطرفدار است. با استفاده از رنگ‌های سرد و طبیعی، طراحی ساده و شیک، و نورپردازی دقیق و مناسب، این سبک می‌تواند به فضاهای داخلی حس آرامش، راحتی و دوست داشتنی بدهد. همچنین با استفاده از مصالح طبیعی و با کیفیت، می‌توان به فضاهای داخلی حس دوست داشتنی و طبیعیت را بخشید. در کل، سبک دکوراسیون اسکاندیناوی با استفاده از طراحی ساده و شیک، رنگ‌های طبیعی و نورپردازی مناسب، می‌تواند به فضاهای داخلی حسی آرامش‌بخش و دوست داشتنی بدهد که هر کسی برای زندگی در آن دوست خواهد داشت.

  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.