سبک دکوراسیون صنعتی

سبک دکوراسیون صنعتی

سبک دکوراسیون صنعتی

در دنیای دکوراسیون داخلی، سبک‌های مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها می‌توانند در طراحی فضاهای داخلی بسیار جذاب و کارآمد باشند. یکی از این سبک‌ها، سبک دکوراسیون صنعتی است که در ابتدا به عنوان یک سبک دکوراسیون برای فضاهای کارخانه و صنعتی معرفی شده بود، اما امروزه به شدت در دکوراسیون فضاهای مسکونی و تجاری نیز به کار گرفته می‌شود. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های سبک دکوراسیون صنعتی و نحوه‌ی اجرای آن در طراحی داخلی فضاها خواهیم پرداخت.

سبک دکوراسیون صنعتی چیست؟

سبک دکوراسیون صنعتی با به کار بردن گرما و صمیمیت عناصر قدیمی در کنار عناصر شیکِ مدرن، جلوه ای خاص و منحصر به فرد در محیط خانه به وجود می آورد. این سبک بر خلاف دیگر سبک های دکوراسیون، تلاش می کند تا مصالح ساختمانی را بدون هیچ پوششی در فضای داخلی منزل، در معرض نمایش بگذارد. بد نیست بدانید که این نوع دکوراسیون در انتخاب و چیدمان مبلمان و اثاثیه به کارایی آن ها نیز توجه می کند و از آن اغلب برای دیزاین خانه ها و واحدهای آپارتمانی با سقف بلند، خانه های مدرن و فضاهای اداری و تجاری استفاده می شود.

سبک صنعتی همان طور که از نامش پیداست، الهام گرفته از سبک‌های دوره انقلاب صنعتی اروپا و خانه‌های شهری قرن های ۱۷ و  ۱۸میلادی اروپا است. در بسیاری از دکوراسیون‌های طراحی شده با این سبک دکور شاهد عناصری هستیم که حس ناتمام بودن طرح را به ما القا می‌کنند. برای مثال در این سبک ممکن است شاهد استفاده از آجر و یا چوب در ظاهر دکوراسیون باشیم. یک خانه طراحی شده با سبک دکوراسیون صنعتی را می‌توان نسخه بازسازی شده از یک ساختمان صنعتی نیز دانست.

مبلمان چرم در آن دوره از تاریخ اروپا طرفداران بی‌شماری در بین اشراف و کارخانه‌داران داشت و به همین دلیل به یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر دکوراسیون صنعتی تبدیل شده است. به علاوه، استفاده از جعبه‌های پرینت دار به عنوان عناصر دکوراسیون، بیش از همه حس نوستالژیک باز شدن کارخانه‌های متعدد در اروپا را بازسازی می‌کند.

ویژگی های سبک دکوراسیون صنعتی چیست؟

۱٫ استفاده از مصالح ساختمانی ساده در سبک دکوراسیون صنعتی

از مصالح پرکاربردی که به گستردگی در دکوراسیون صنعتی استفاده می شود، می توان به آجر، بتن، چوب و فلز اشاره کرد که موارد استفاده آن ها در این سبک را در ادامه بررسی می کنیم:

– استفاده از آجر و بتن در سبک دکوراسیون صنعتی

در انبار و ساختمان های صنعتی قدیمی، آجر و بتن جزء یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی بودند. بنابراین از این دو مصالح ساختمانی بدون هیچ پوششی در سبک دکوراسیون صنعتی استفاده کنید. برای مثال شما می توانید از بتن پولیش شده برای کف خانه و همچنین از آجر برای دیوارهای خانه استفاده کنید.

دقت کنید که چوب و فلز نقش اساسی در این سبک دارند و در اثاثیه منزل نیز استفاده می شوند، مانند عکس زیر که صندلی های فلزی در کنار میز چوبی و پیشخوان فلزی آشپزخانه، یک ترکیب مدرن در دکوراسیون به وجود آورده است.

همچنین به عکس زیر دقت کنید که از هود و کابینت استنلس استیل و لوله های کوچک فلزی در کنار هم استفاده شده است که کاربرد این مصالح در کنار هم، جلوه صنعتی به فضای آشپزخانه داده است.

بد نیست بدانید که چوب در کف خانه هایی که به سبک صنعتی دکور شده اند، نیز کاربرد دارد و شما می توانید از الوارها یا پارکت های چوبی به این منظور استفاده کنید.

۲٫ رنگ های خنثی و طبیعی در سبک دکوراسیون صنعتی

در سبک دکوراسیون صنعتی استفاده از رنگ های روشن و سرزنده هیچ کاربردی ندارد و به جای آن باید از ترکیب رنگ های خنثی و رنگ های طبیعی، استفاده شود. بهتر است بدانید که اغلب برای از بین بردن فضای سرد و خشک دکوراسیون صنعتی، رنگ های قهوه ای و خرمایی به عنوان رنگ غالب در نظر گرفته می شود و از دیگر رنگ های خنثی برای دکوریجات و وسایل کوچک تر استفاده می شود. همچنین همان طور که قبلا اشاره کردیم با استفاده از مصالحی مانند چوب، فلز و آجر، می توانید رنگ های طبیعی را وارد فضای داخلی کنید و به آن جلوه ای صنعتی ببخشید. البته ناگفته نماند که رنگ خاکستری در کنار رنگ سفید، نیز یک ترکیب فوق العاده در دکوراسیون صنعتی محسوب می شود که می توانید از این ترکیب نیز استفاده کنید.

۳٫ مبلمان و وسایل مناسب در سبک دکوراسیون صنعتی

همان طور که از نام این سبک پیداست، مبلمان و دکوریجاتی که حس و حال فضای صنعتی قرن بیست را یادآوری می کنند، مناسب ترین گزینه برای دیزاین فضای داخلی به سبک صنعتی هستند. همچنین باید بدانید که خیلی از افراد امکان اقامت و زندگی در محیط های بازسازی شده صنعتی را ندارند، بنابراین باید با انتخاب مناسب مبلمان و دکوریجات، حس محیط صنعتی را وارد فضای داخلی کنید. البته  توجه داشته باشید که در انتخاب این موارد، باید کارایی آن ها را در نظر بگیرید و از هرگونه افراط و تجمل دوری کنید. به موارد زیر توجه کنید و آن ها را در این نوع دکوراسیون به کار ببرید:

– مبلمان و دکوریجات صنعتی قدیمی و وینتج در سبک دکوراسیون صنعتی

می توانید بخشی از مبلمان و دکوریجات در این سبک را از لوازم و دکوریجات قدیمی و وینتج انتخاب کنید و یا اگر به این موارد دسترسی ندارید، از وسایلی که شکل و ظاهرشان از اثاثیه کارخانجات و آزمایشگاه های قدیمی الهام گرفته شده است، استفاده کنید.

– مبلمان و وسایل چوبی و فلزی در سبک دکوراسیون صنعتی

در بخش های قبلی به طور کامل در مورد کاربرد وسایل چوبی و فلزی در این سبک توضیح دادیم که استفاده آن ها در مبلمان و وسایل دکوراسیون صنعتی را، در عکس های زیر می بینید.

– استفاده از تابلو نقاشی و قاب عکس در سبک دکوراسیون صنعتی

 برای از بین بردن فضای یکنواخت دکوراسیون صنعتی، بهتر است از یک یا دو قطعه بزرگ از تابلوهای نقاشی و یا قاب عکس برای تزئین دیوار استفاده کنید.

– استفاده از طراوت گیاهان در سبک دکوراسیون صنعتی

همچنی شما میتوانید از گیاهان برای ایجاد طراوت و سر زندگی در محیط دکوراسیون صنعتی استفاده کنید.

نتیجه گیری

با توجه به ویژگی‌های خاصی که سبک دکوراسیون صنعتی دارد، این سبک برای طراحی داخلی فضاهای مسکونی و تجاری بسیار جذاب و کاربردی است. از این سبک می‌توان برای فضاهای پرترافیک و با محیط کاری شدید استفاده کرد تا با ایجاد حس صنعتی و فضایی پویا، به کارکنان و مشتریان انرژی و خلاقیت بیشتری بدهد. همچنین در طراحی داخلی فضاهای مسکونی، این سبک می‌تواند با ایجاد حس مدرن و شیک، به فضایی دوست داشتنی و متفاوت تبدیل شود. به طور کلی، سبک دکوراسیون صنعتی به عنوان یکی از سبک‌های پرطرفدار در دنیای دکوراسیون داخلی، با ایجاد فضاهایی پویا و شیک، می‌تواند به طراحی داخلی فضاهایی با شخصیت خاص و منحصر به فرد کمک کند.

  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.