تفاوت سبک مدرن و معاصر – بخش اول

تفاوت سبک مدرن و معاصر – بخش اول

تفاوت سبک مدرن و معاصر - بخش اول

دکوراسیون فضاهای داخلی یکی از مهمترین عواملی است که تأثیر عمیقی بر زندگی ما دارد. با گذر زمان، سبک‌های دکوراسیون نیز تغییر کرده و به شکل‌های جدیدتری تبدیل شده‌اند. در زمان مدرن، دکوراسیون با استفاده از فرم‌های جدید و متنوع، به دنبال ایجاد حس نوآوری و پیشرفت بود، در حالی که در دوران معاصر، دکوراسیون به دنبال بیان احساسات و تجربیات شخصی بود. در این مقاله، ما به بررسی تفاوت سبک مدرن و معاصر خواهیم پرداخت و به برجسته‌ترین ویژگی‌های هر یک از این دو سبک در طراحی داخلی فضاها خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله، می‌توانید با تفاوت سبک مدرن و معاصر آشنا شوید و انتخاب بهتری در طراحی داخلی فضاهای خود داشته باشید.

سبک مدرن چیست؟

سبک مدرن از جنبش مدرنی نشات می‌گیره که اواخر قرن نوزدهم میلادی (۱۸۶۰) از مدرسه باهاوس آلمان شروع شد و به سادگی فرم و عملکردگرایی تاکید داشت. پنجره‌های بزرگ، پالت رنگ‌های برگرفته از زمین، متریال طبیعی مثل چوب، چرم و سنگ، براق بودن فضا، نقشه باز و آزاد و نقش مهم خطوط. در واقع سبک مدرن به دنبال نفی و انکار دیدگاه‌های سنتی بود؛ مبلمان طلاکاری شده، فلزات سنگین و چوب‌های حکاکی شده.

 

سبک معاصر چیست؟

سبک معاصر از جنبشی نمیشه و به دوره خاصی هم اشاره نداره، مهم‌ترین ویژگیش این هست که همیشه در حال تکامله. در ابتدای کار اصولی رو از مدرن به عنوان پایه پذیرفت، مثل سادگی و ارجحیت عملکرد و خطوط. سبک‌های دیگه‌ای که در شکل‌گیری سبک معاصر تاثیر داشتن، عبارتند از: سبک مینیمال، آرت‌دکو و … البته نمیشه گفت هر کدوم به چه میزان تاثیرگذار بودن. به همین دلیل سبک معاصر رو نمیشه به طور کامل توصیف کرد و همیشه ابهاماتی باقی می‌مونه، اما خب اصول پایداری رو میشه مشخص کرد که نشانه‌های قطعی سبک معاصر هستن؛ پالت‌های خنثی، مینیمالیسم، خطوط صاف و منحنی، متریالی مثل نیکل، کروم و فولاد به همراه بافت‌های طبیعی مثل کنف.

طرح‌های معاصر شامل نقشه‌های باز و نامتقارن هستن. رنگ‌ها طبیعی‌تر و بیشتر به صورت خنثی اجرا میشن. در سبک معاصر پایداری و توجه به محیط‌ زیست بیش از پیش مهم شده، در نتیجه استفاده از محصولات بازیافتی، کامپوزیت و جنگل‌های اصلاح شده بیشتر دیده میشه. شاید خیلی‌ها می‌گفتن «زندگی سبز» یک مد و هوس زودگذره اما می‌بینیم سبکی مثل معاصر چنین چیزی رو ماندگار می‌کنه و بسیاری از افراد به مصرف‌کنندگان هوشمند تبدیل میشن.

شباهت‌های سبک مدرن و معاصر چیست؟

سبک مدرن و معاصر در نشانه‌های اساسی شباهت‌هایی دارن که احتمالا همین‌ها باعث سوءتفاهم میشن. شعار «کمتر، بیشتر است» برای هر دو سبک کاربرد داره. در هر دوی این‌ها فضا ساده، بدون آشفتگی و با استفاده از خطوط صاف و ساده شکل می‌گیرن. اما بازهم در قیاس با همدیگه، سبک معاصر در این زمنیه کاملا منعطف عمل می‌کنه و شما این موضوع رو در مبلمان به راحتی می‌تونید ببینید. دیدن عناصر تزئینی به ندرت اتفاق میفته و هر دو سبک به آرامش بصری و روانی اهمیت زیادی میدن.

اگر بخوایم به صورت شاخص از شباهت‌های این دو سبک بگیم، میشه اون‌ها رو در سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • هر دو زیبایی رو در مینیمالیستی بودن می‌دونند
  • خطوط صاف و معمارانه امضای هر دو سبک به شمار میره
  • هر دو سبک نقشه آزاد و باز را ترویج میدن
بیشتر بخوانید : تفاوت سبک مدرن و معاصر – بخش دوم
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.